BITWA NA POLACH PELENNORU
Opracowanie gry Jeremi Kosiński Opracowanie graficzne Andrzej Brzezicki Ilustracje na okładce Ryszard Wojtyński
Copyright © 1904 ENCORE Zakład wyrobu gier logicznych, ul Bernardyńska 3/74 02-904 Warszawa
„Bitwa na polach Pelennoru jest strategiczny gry wojenny, przeznaczony dla dwóch osób. Oparta na epizodzie z trylogii J.R R Tolkiena „Wiadca pierścieni" symuluje największy i de- cydujycy bitwę między Siłami Ciemności a przymierzem Ludów Zachodu o panowanie nad Śródziemiem
Występujące w grze postacie, oddziały, sprzęt oraz większość sytuacji zostały zaczerpnięte z ksiyzki Reguły musiały jednak zostać tak sformułowane, aby dać obu stronom równe szanse na zwycięstwo. Oczywiście pociygnę ło to za soby konieczność pewnego przetwo rżenia wydarzeń, opisanych przez J.R.R.Tol kiena, jak również dodania elementów, które
iiyżce nie występuję, bydź występuję w
- Dotyczy to przede wszystkim żenią Mmas Tirith, które we „Władcy icieni" odgrywa raczej marginalny rolę.
n z graczy nosi imię Saurona - Władcy mości - potężnej postaci, skrytej w cie i Mordoru i dowodzęcej stamtęd kampa- majęcę na celu rozcięgnięcie Ciemności 3łe Śródziemie.
- gracz określany jest mianem Wester ;zyk - jest to umowne określenie, znaczę- o prostu „istota z zachodu". Westerneń- dowodzi połęczonymi przymierzem luda- jróbujęcymi się przeciwstawić ekspansji
mości i jej sług.
va na polach Pelennoru" jest grę o bardzo m stopniu komplikacji. W zwięzku z tym
proponujemy, aby gracze nie starali się opa nować od razu wszystkich zasad gry, ani tez pamiętać wszystkich szczegółów i reguł Nie iest to możliwe. Najlepiej jest przeczytać instrukcję raz, bydź dwa razy, aby wyrobić sobie ogólne pojęcie o przebiegu gry, a następnie zaczęć grać i, gdy wyniknę niejasne sy tuacje (a będzie ich niemało), odnosić się do odpowiedniego paragrafu instrukcji Duży stopień komplikacji powoduje, ze „Bitwa na polach Pelennoru" jest grę dla wytrwałych. Nie tylko dlatego, ze przeciętny czas jej rozgrywania wynosi około 4 godzin, ale również dlatego, ze pełne wykorzystanie kryjęcych się w niej możliwości strategicznych i taktycznych możliwe jest dopiero po opanowaniu zasad, a to wymaga kilkukrotnego rozegrania. Jesteśmy przekonani, ze „Bitwa..." jest grę. w który im dłużej się gra, tym większy się czerpie 7 tego przyjemność. A więc życzymy wytrwałości i dużo przyjemności przy planszy „Bitwy na polach Pelennoru"
SŁOWNIK TERMINÓW
W grze używane sę pewne terminy i określenia w specyficznym tylko dla niej znaczeniu Niektóre z nich tłumaczę się same przez się, inne me i mogę być dla graczy niezrozumiałe. Poniżej podane jest krótkie wyjaśnienie kilku z nich.
Siła bojowa - umieszczony na żetonie współczynnik, od wielkości którego zalezy potencjalna zdolność oddziału do zadawania przeciwnikowi strat. Siła bojowa oznaczana jest jednę z pięciu pierwszych liter alfabetu, przy czym „A" oznacza największy siłę bojowy, zaś „E" - najmniejszy. Siła bojowa może być wyrażana duzę lub mały literę. Litera duża, np. „B" stanowi o zdolności oddziału do zadawania przeciwnikowi strat w starciu wręcz, zaś litera mała. np. „e" - o zdolności oddziału do rażenia przeciwnika pociskami (strzałami z łuków lub kuszy) z pewnej odległości. Niektóre oddziały posiadaję siłę bojowy obu rodzajów.
Strój ochronny - umieszczony na żetonie współczynnik, oznaczajęcy jakość pancerza lub innego ubioru ochronnego, noszonego przez żołnierzy danego oddziału. Najlepszy strój ochrony oznaczony jest cyfrę „4", najgorszy-„1".
Morale - umieszczony na żetonie współczynnik, oznaczajęcy odwagę i poświęcenie żołnierzy danego oddziału. Im wyzsze morale, tym mniej poważne straty oddział może odnieść w czasie walki. Najwyższe morale oznaczone jest literę „W", najniższe - literę „Z".
Autorytet - umieszczone na żetonie, cyfrowe określenie zdolności wodza do ponownego zebrania rozproszonego oddziału. Podczas pojedynku wodzów służy do określenia ich siły i waleczności.
Moc czarów - umieszczona na żetonach wodzów - czarodziejów (Gandalfa i Króla Nazguli) obok autorytetu dana im pula punktów, który mogę wykorzystać w cięgu całej gry do rzucania czarów.
Komentarze obsługiwane przez CComment