INSTRUKCJE do gier planszowych - Antylopy i Szakale

- Konik Max

ANTYLOPY I SZAKALE

Ta popularna w wielu krajach gra planszowa znana jest także w nieco innych wersjach, często z większą ilością pionków, pod wieloma nazwami: Konkurenci, Zamiana, Lisy i gęsi, Wilki i owce.

Gra wywodzi się - jak sugerują badacze zajmujący się historią folkloru i obyczajów - najprawdopodobniej z Afryki. Wsród mieszkańców Czarnego Lądu gry od stuleci wiążą się ściśle z obrzędami plemiennymi, zwyczajami i mitami łowieckimi. Myśliwi Kalaharii i Kraju Przylądkowego wierzą np., że rozbójnik stepów afrykańskich - szakal, nigdy nie pochwyci antylopy z gatunku skoczków. Wierzenie to wzięło się chyba stąd, że spłoszone antylopy tego gatunku pomykają susami pięciometrowej długości i dwumetrowej wysokości. Niezwykłe i niespotykane wśród innych zwierząt skoki zapewne od dawna zdumiewały czarnoskórych myśliwych i kazały im wierzyć, że antylopa skacząca potężnymi susami potrafi bez trudu przeskoczyć ponad podkradającymi się drapieżnikami. Od wierzen myśliwych do gry planszowej, na której stanęły naprzeciwko siebie antylopy i szakale, droga niedaleka.

Zasady gry Antylopy i szakale są grą dla dwóch osób nr

du wielkiej planszy poruszają się szakále - ciemniejsze prowadzone przez jednego zawodo antylopy - dwa pionki jaśniejsze prowadzone zawodnika drugiego. Celem gry jest przemieszc szakali na miejsca wyjściowe antylop, tych zas miejsce „startowe" szakali. Oczywiście nie jest to tam kie proste, gdyż jak każdemu wiadomo, szakale nie żyją w przyjaźni z antylopami.

Na początku gry na polach niebieskich ustawiaja sie szakale, zaś po przeciwnej stronie - na polach zielonych — antylopy. Zwierzęta poruszają się na przemian; antylopy – szakale, antylopy - szakale itd.

Zarówno szakale jak i antylopy mogą poruszać się wzdłuż linii prostych na dowolną odległość (a więc wolno im przeskakiwać na pierwsze, drugie lub nawet trzecie pole na tej samej linii).

 

 

 

  • konik_max_antylopy_i_szakale_1konik_max_antylopy_i_szakale_1
  • konik_max_antylopy_i_szakale_10konik_max_antylopy_i_szakale_10
  • konik_max_antylopy_i_szakale_11konik_max_antylopy_i_szakale_11
  • konik_max_antylopy_i_szakale_12konik_max_antylopy_i_szakale_12
  • konik_max_antylopy_i_szakale_13konik_max_antylopy_i_szakale_13
  • konik_max_antylopy_i_szakale_14konik_max_antylopy_i_szakale_14
  • konik_max_antylopy_i_szakale_2konik_max_antylopy_i_szakale_2
  • konik_max_antylopy_i_szakale_3konik_max_antylopy_i_szakale_3
  • konik_max_antylopy_i_szakale_4konik_max_antylopy_i_szakale_4
  • konik_max_antylopy_i_szakale_5konik_max_antylopy_i_szakale_5
  • konik_max_antylopy_i_szakale_6konik_max_antylopy_i_szakale_6
  • konik_max_antylopy_i_szakale_7konik_max_antylopy_i_szakale_7

  • konik_max_antylopy_i_szakale_8konik_max_antylopy_i_szakale_8
  • konik_max_antylopy_i_szakale_9konik_max_antylopy_i_szakale_9