SREBRNA FLOTA

Gra przygotowana została w trzech wariantach: A - dla początkujących B - podstawowa C-propozycje rozwinięcia wersji podstawowej Gra zawiera żetony, karty okrętów, planszę, kadłuby okrętów i dwustrone żagle do nich, elementy konstrukcyjne do mocowania żagli oraz kostkę do gry.

A - WERSJA DLA POCZĄTKUJĄCYCH W tej wersji gry przyda się Wam tylko niewielka część wszystkich żetonów i okrętów znajdujących się w grze.

 

Żetony potrzebne do gry należy wyciąć nożyczkami. Po planszy poruszacie się małymi okrętami żaglowymi. Jak wyciąć i wkleić żagle, dowiecie się w dalszej części instrukcji.

OKRĘTY W grze występują dwa rodzaje okrętów: wojenne i transportowce. Na żaglu z przodu statku umieszczone jest godło danego gracza oraz numer statku. Jeżeli graczy jest więcej niż czterech, dwóch z nich może mieć to samo godło, ale inne numery okrętów. Można umówić się, że numery nieparzyste (1,3,5,7,9) to okręty wojenne a parzyste (2,4,6,8,10) to transportowce. Każdy statek będący na planszy ma swoją kartę (tzw. karta okrętu). Na karcie wpisujecie (ołówkiem) w okienku numer okrętu, jakiemu ona odpowiada. Poszczególne role w grze wybieracie losując dowódców umieszczonych na żetonach. Jeżeli chcecie dowiedzieć się, kim są, zajrzyjcie do wersji podstawowej - punkt 3. GRACZE. Każdy z graczy posiada 2 okręty wojenne i 2 transportowce. Oczywiście jest to propozycja i można proporcjonalnie zwiększyć ilość statków. Gracze układają karty swoich statków przed sobą. Na karcie układa się żetony dział (tylko czerwone oznaczone jedynka) i marynarzy oraz żetony aktualnej prędkości danego okrętu. Jeżeli prędkość okrętu wynosi np. 3, to można położyć: 1+1+1 lub 2+1 lub 3. Podobnie z marynarzami: 15 = 3 x 5 = 1 x 10 + 1x 5 = 1x 10 + 2 x 2 + 1x1. Transportowce mają w ładowni (na karcie statku ) żetony srebra - 20 ton na każdym (2x 10ton = 1 x 20 ton). UWAGA W tej wersji gry nie ma znaczenia, gdzie na karcie okrętu leżą poszczególne żetony dział. Działa będące na okręcie mogą strzelać we wszystkich kierunkach.

Każdy okręt wojenny ma: - 3 działa - 3 punkty prędkości - 15 marynarzy

Każdy transportowiec ma: - 1 działo - 2 punkty prędkości - 15 marynarzy - 20 ton srebra w ładowni

Wyłącznie oznaczenia na żaglach oraz to co leży na karcie okrętu decyduje o tym jaki to okręt i jakie ma możliwości ruchu i walki.

 

PRZYGOTOWANIE OKRĘTÓW DO GRY NIE JEST TRUDNE!

rys.

Znajdź nożyczki i klej uniwersalny (HERMOL, SUPER-CEMENT, itp.). Zagle wytnij po zewnętrznych krawędziach niebieskich obrysów. Przygotuj żagle do tylu okrętów, ile będzie Gi potrzebnych w pierwszej grze. Następnie posmaruj klejem plaskie powierzchnie masztów od strony dziobu i burty, następnie przyklej po dwa tak samo oznaczone żagle. Maszty powinny znajdować się wewnątrz, pomiędzy żaglami. Každy okręt powinien mieć inne oznaczenia - godło i liczbę. Oznaczenia powinny być widoczne z przodu okrętu. Jeżeli klej już wysechl, możesz zaczynać zabawę! Czyż Twoje okręty nie są wspaniałe?!

Kilka praktycznych uwag: Zagli jest więcej niż okrętów, nie przejmuj się, jeśli któryś się zniszczy. Poza tym, po zniszczeniu się żagli, nowe można wykonać z kartonu według wzoru i na nowo przykleić do kadłubów okrętów. Po zakończeniu gry okręty proponujemy przechowywać oddzielnie, tak aby przyklejone do nich żagle nie pogięły się. Najlepiej włożyć je do oddzielnego pudełka. Różne rodzaje żetonów można przechowywać w małych pudełeczkach po zapałkach, herbacie itp., w każdym pudełku inny rodzaj żetonów - uniknie się w ten sposób kłopotliwego sortowania żetonów.

ZASADY GRY Gra podzielona jest na rozgrywki. Ich ilość ustalają gracze. Jedna rozgrywka trwa do momentu gdy gracz utraci całe swoje srebro. Każdą nową rozgrywkę rozpoczyna się posiadając po dwa okręty wojenne i jednym transportowcu wraz z odpowiednią ilością marynarzy, dział i srebra (tak jak na początku gry). Gracze walczą ze sobą próbując zdobyć srebro znajdujące się na statkach przeciwników. Gracz, który zdobędzie lub zatopi okręt przewożący srebro, zabiera je. Wygrywa ten, kto zgromadzi największą ilość dukatów we wszystkich rozgrywkach razem. Rozgrywka dzieli się na etapy. Na początku każdego etapu gracze ustalają kierunek wiatru i każdy z nich: - porusza te swoje okręty, które chce poruszyć - strzela z tych okrętow, jeśli mają do czego strzelać i oczywiście mają przynajmniej jedno działo. - przeprowadza atak abordażowy jeśli chce i jest to możliwe Zaczyna grę ten, kto wyrzuci najwięcej oczek, następny jest jego sąsiad z lewej strony itd.

OKREŚLANIE KIERUNKU WIATRU Na początku rozgrywki jeden z graczy rzuca kostką, określając wiatr wiejący w pierwszym etapie. Wynik rzutu określa kierunek wiatru - patrz odpowiednie liczby na Róży Wiatrów umieszczonej na planszy. Oczywiście kierunki na naszej Róży Wiatrów zostały dostosowane do potrzeb gry. Kierunek wiatru zaznaczamy układając na odpowiednim polu Róży Wiatrów jakikolwiek żeton siły wiatru. W dalszej części gry, na początku każdego etapu gracze również rzucają kostką. Wyniki rzutu oznaczają: jedynka - kierunek zmienia się o jedno pole zgodnie z ruchem wskazówek zegara szóstka - o jedno pole przeciwnie do ruchu wskazówek zegara dwa, trzy, cztery lub pięć - kierunek wiatru pozostaje bez zmian Zmiany kierunku wiatru zaznaczamy od razu po rzutach, zmieniając położenie żetonu na Róży Wiatrów.

PORUSZANIE OKRĘTAMI Okręty rozpoczynają ruch z dowolnego miejsca na swoich polach startowych. Są to obszary zaznaczone granatową linią przerywaną i nazwiskiem lub imieniem dowódcy. Statek, który chcesz poruszyć, musi przesunąć sie najpierw o jedno pole zgodnie z kierunkiem wiatru a dopiero potem może poruszyć się w dowolnym kierunku o tyle pól, ile ma punktów prędkości. Możesz zrezygnować z ruchu okrętu w swojej kolejce lub poruszyć sie o mniejsza ilość pól. Kierunek ustawienia dziobu względem boków pola nie ma w tej wersji znaczenia. Aby okret mógł się poruszać, musi na nim przebywać przynajmniej 3 marynarzy. Okręt nie może poruszać się pod wiatr.

 

  • Srebrna Flota1Srebrna Flota1
  • Srebrna Flota2Srebrna Flota2
  • Srebrna Flota3Srebrna Flota3
  • Srebrna Flota4Srebrna Flota4
  • Srebrna Flota5Srebrna Flota5
  • Srebrna Flota6Srebrna Flota6
  • Srebrna Flota7Srebrna Flota7