Połów kapeluszy
Gra dla 2-4 osób w wieku od lat 6
Wyposażenie: plansza do gry 4 pionki w czterech kolorach 1 kostka do gry
Zasady gry Każda z osób biorąca udział w grze ustawia pionki w wybranym przez siebie kolorze na okrągłym polu wyrysowanym w rogu planszy (kolor tego pola odpowiadać ma barwie wybranych przez nas pionków). Pola te będą pelnić w grze funkcję miejsca, z którego rozpoczynają poruszanie się po planszy pionki jak również funkcję „kryjówki", do której będzie się przyprowadzać schwytane ,,kapelusze”. Do kryjówki można wrócić tylko ze złapanym kapeluszem przeciwnika. Nie wolno łapać kapeluszy znajdujących się na ciemnych polach planszy jak również i tych pionków, które są w kryjówce. Gracze rzucają kolejno kostką i przesuwają swoje pionki o taką ilość pól jaka odpowiada ilości wyrzuconych oczek. Pionki przesuwać można w dowolnym kierunku (do przodu i do tyłu) po polach wyrysowanych wewnątrz planszy jak i po polach biegnących wokół pól przecinających się. Dowolna, zależna tylko od grającego jest ilość pionków wykorzystanych w grze. Po każdym rzucie kostką grający wykonuje ruch tylko jednym pionkiem wybierając jednocześnie kierunek w jakim pionek ten przesunie. Nie wolno w jednym ruchu przesunąć go i do przodu i do tyłu. Celem gry jest schwytanie i sprowadzenie do własnej kryjówki kapeluszy innego koloru. Kapelusz uważa się za złapany, jeżeli pionek jednego koloru, będący w ruchu, stanie na tym samym polu co pionek koloru przeciwnego. Grający, który przybył na to pole, nasuwa swój pionek-kapelusz na pionek złapany i stara się jak najszybciej dotrzeć do swojej kryjówki gdzie pozostawia kapelusz złapany. Na jednym polu może stać więcej pionków tego samego koloru. Jeżeli jednak na to pole przybędzie pionek przeciwnika, może on złapać wszystkie stojące tam pionki-kapelusze.

 

Backgammon
Gra dla 2 osób w wieku od lat 10
Wyposażenie: plansza do gry po 15 pionów białych i czarnych 2 kostki do gry
Gra ta jest uważana za jedną z najstarszych a zarazem za jedną z najbardziej popularnych gier na świecie. Najstarsze znane nam zapisy informujące o pewnych zasadach tej gry pochodzą z egipskich grobowców. Starożytni Rzymianie znali ją jako „12 liniowa gra” lub „Tabula”. Szeroko rozpowszechniona w średniowieczu gra ta zawojowała najznamienitsze krę. gi towarzyskie całej ówczesnej Europy. Była to ulubiona gra Marcina Lutra i Ludwika XV. W Niemczech znana była początkowo pod nazwą „Wurfzabel”, „Verkehren” lub „Pasch”. Nieco później zyskała popularność pod nazwą „Puff" i pod tym określeniem znana jest na terenie państw niemieckojęzycznych do dziś. Anglicy znają tę grę pod nazwą „Backgammon”, Szkoci – „Gammon”. Amerykanie znają ją jako „Acey Deucey", Szwedzi jako „Brädspel”. Francuzi nazywają ją „Trick-trac” lub „Jacquet", Włosi – „Tocadille", Hiszpanie – „Tablas Reales". Szczególną popularnością gra ta cieszy się w krajach angielskojęzycznych. Również amerykańscy kosmonauci promu kosmicznego „Skylab” mieli ją na pokładzie. Poniżej prezentujemy parę najczęściej rozgrywanych wersji tej gry i ich pełne wdzięku warianty – „Trick-trac" i ,,Puff". Na planszy do gry umieszczono 24 trójkątne pola zabarwione na przemian różnym kolorem. Dla lepszego przeglądu pola te ponumerowano od 1 do 12 oraz od 1A do 12A. Barwy trójkątów nie mają nic wspólnego z przebiegiem gry. Ma to na celu tylko ułatwienie obliczania ruchu piona na planszy. Dla lepszej przejrzystości plansza podzielona została na cztery części po 6 trójkątów. Części te nazwano - zgodnie z kierunkiem poruszania się gracza: 1 ćwiartka”, ,,2 ćwiartka”, „3 ćwiartka", „ostatnia ćwiartka” (patrz rys. 1).
Cel gry Wychodząc od ustawienia podstawowego, każdy gracz usiłuje, poprzez przesuwanie swoich 15 pionów, o ilość pól równą ilości oczek wyrzuconych, najszybciej jak to jest możliwe, doprowadzić je do ostatniej ćwiartki a następnie wyprowadzić wszystkie piony odpowiednimi rzutami poza planszę.

Tric-Trac
Gra dla 2 osób w wieku od lat 10
Wyposażenie: plansza do gry ,,Backgammon” po 15 pionów białych i czarnych 2 kostki do gry
Gra ta jest szczególnie popularna we Francji. Obowiązują w niej mniej więcej te same zasady, które obowiązywały w grze „Backgammon". Ważne są te same reguły blokowania pól przez zapory i zbijanie pojedynczych pionów przeciwnika. Istotną zmianę w tej grze stanowi punktowanie. Kto jako pierwszy osiągnie 12 lub więcej punktów, zwycięża w rozgrywanej partii. Może to nastąpić nawet wtedy, gdy jeszcze nie wszystkie piony gracza zakończyły grę. Dla oznaczenia ilości punktów gracze używają dodatkowych pionków (w kształcie stożka), które ustawiają po swojej stronie po uzyskaniu punktów.

 

  • supersalongier_graplanszowa_42supersalongier_graplanszowa_42
  • supersalongier_graplanszowa_43supersalongier_graplanszowa_43
  • supersalongier_graplanszowa_44supersalongier_graplanszowa_44
  • supersalongier_graplanszowa_45supersalongier_graplanszowa_45
  • supersalongier_graplanszowa_46supersalongier_graplanszowa_46
  • supersalongier_graplanszowa_47supersalongier_graplanszowa_47