• waterloo_graplanszowa_1waterloo_graplanszowa_1
  • waterloo_graplanszowa_2waterloo_graplanszowa_2
  • waterloo_graplanszowa_3waterloo_graplanszowa_3
  • waterloo_graplanszowa_4waterloo_graplanszowa_4
  • waterloo_graplanszowa_5waterloo_graplanszowa_5
  • waterloo_graplanszowa_6waterloo_graplanszowa_6
  • waterloo_graplanszowa_7waterloo_graplanszowa_7

 

Na początku gracze losują wybór koloru, ponieważ grę rozpoczyna zawsze kolor czerwony. Następnie gracze układają planszę między sobą tak, by emblemat „Waterloo” skierowany był w ich stronę i ustawiają swoje pionki na poszczególne pola w taki sposób, by przeciwnik nie mógł widzieć uszeregowania poszczególnych formacji (pionki stoją tyłem do przeciwnika).
Dwa środkowe rzędy na planszy muszą pozostać wolne, jak również dwa pasma górskie, których armie nie mogą przekraczać.

Zasady gry
Gracze mogą przesuwać swoje pionki o jedno pole do przodu, do tyłu, w lewą i w prawą stronę. Tylko „zwiadowcy” mogą przeskakiwać o kilka wolnych pól, ale nie dalej niż na jedno pole przed lub obok przeciwnika; nie przestrzegając tej zasady traci się „żołnierza”. Bomb i flagi nie wolno ruszać: muszą one pozostać na swoich miejscach przez cały czas gry.
Gdy pionki przeciwników zbliżą się na bezpośrednią odległość mogą stać przodem do siebie lub obok, a gracz który podniesie swój pionek i zaatakuje nim przeciwnika musi w tym momencie podać właściwy stopień wojskowy. Przeciwnik odpowiada podając rangę zaatakowanego pionka.